El dia 28 de juny de 1972
es censava la Comissió Fallera en la Junta Central de València amb el nom de
Falla Benidorm. 43 noms, tots ells homes, majors d’edat, una comissió d’un
total de 250 persones. Pel març es plantaven els primers monuments, essent
Fallera Major Angela Barceló i Fallera Major Infantil Maria José López Moncho.
El monument major tenia com a lema “Viva el turismo”.
Hui no pense pegar-li canya
a les falles de Benidorm, car no estan arrelades més que en la gent que en
forma part, ara mateixa dividits en tres comissions, la Falla Rincón de Loix,
la Falla Els Tolls i la Falla Benidorm. La gent que hi està sí que se sent
fallera i “valenciana”, en el sentit de València, que és on realment es fan
falles per tradició.
Hem de pensar que Benidorm,
en la seua condició de ciutat del País Valencià amb cometes, cursiva i
subratllat, és una vila, en definitiva, aïllada de la resta de pobles que sí
que tenen una tradició pròpia i arrelada en els ciutadans. Vegem, per exemple,
com un alteà celebra el mig any amb el major entusiasme o un viler el
desembarcament.
Però clar, per què Benidorm
està en cometes i en cursiva dins de la comarca, dins del País? Pel que tots
esteu pensant. Des que es varen descobrir les platges, els bikinis, els hotels
i, en efecte, el negoci, Benidorm va deixar de ser un poble. I els habitants es
van fer tolerants.
Monument major |
Amb tot i això, hem de
fixar-nos en la imatge de la primera falla per veure com de beneficiós va ser
el turisme per als ciutadans benidormers, i per a tants altres ciutadans de
tantes altres ciutats que van deixar el negoci brut i pesat del cultiu, la
pesca i la marina mercant per dedicar-se a exprimir el suc als estrangers i no
tan estrangers. “Viva el turismo”, és clar, ningú no nega que el turisme era i
és un miracle, un al·licient a les vides insulses de poble. La mateixa Leire
Pajín, en el Saluda del llibre de Falles de 2011, deia: “Las Fallas de Benidorm
son un reclamo más para conocer nuestra ciudad”, o l’alcalde Navarro hi proclama
que les festes “con sus monumentos producen la admiración de sus visitantes”;
la Fallera Major, Maria del Mar Chanzá, tampoc es queda curta: “Como no,
invitar a todo el pueblo de Benidorm, a
la comarca, así como a los turistas que nos visitan”. Però el turisme porta una
sèrie de dimonis, com aquest de les falles, que és el que menys crema. Parle,
com abans, d’un augment de tolerància cap al visitant, cap al turista. La
tolerància és bona, ajuda a obrir les ments, a veure les coses d’una altra
manera, a aportar noves solucions a problemes mai plantejats; però també comporta
una certa pèrdua d’identitat de poble una assimilació a costums no pròpies.
Dir que hom és de Benidorm es
converteix de seguida, en l’actualitat, en una sèrie d’afirmacions com: “sóc de
tot i de res”, “sóc valencià, espanyol, celebre les Falles, els Moros i
Cristians, em relacione amb vells i estrangers, amb turistes de l’Estat, els
diners han d’anar destinats al turisme i no a la cultura, m’agraden els
gratacels i ací ningú no hi vivia abans de nàixer jo”. Exagerat, però així és
com algunes persones ens veuen.
De fet, a Benidorm viu
gent, la gent va a escola, treballa, dina, sopa, dorm. No només es dedica a fer
miratges de festes d’altres pobles ni a sortir de festa tot el dia. A alguns de
nosaltres ens molesta la imatge que té Benidorm, on els seus ciutadans són
invisibles, no existeixen, som motiu de burla o de sorpresa. Quan algú et diu
que és , per exemple, d’Alcoi, li parlaran dels Moros i Cristians; si és de
València, de les Falles; si és de Xàtiva, li diran socarrat; d’Almassora, li
cantaran la cançoneta “de Castelló a Almassora, xim-pum tracatrac”; d’Alacant,
les Fogueres. Però què ens diuen quan diem que som de Benidorm? “Ah, rodejat de
iaios i de guiris, ahí ho celebreu tot, no?”
És el meu primer escrit
seriós sobre el tema, que pot donar molt de sí, s’evidencia la meua falta de
rigor i ordre, però és que és molt trist el que ens passa.
Quina pena, Jordi... Al meu parer, Benidorm s'ha obert tant que s'ha difuminat; tothom s'ha aprofitat de Benidorm i quasi ningú l'ha respectat. Jo crec que és possible crear creixement, crear riquesa i crear prosperitat sense perdre la identitat, sense deixar de respectar el que un poble és. Això, a Benidorm, no ha passat. Benidorm ha crescut massa ràpidament, és com una bossa on han volgut fer entrar tanta i tanta cosa que al final ha esclatat i no se sap ben bé què és. I així es perd la memòria i es perd el sentiment d'estima al poble. Però en fi, Benidorm no és més que la història dels valencians al quadrat...
ResponEliminaEl més fort és que la gent "del poble", com ens solem autoanomenar, no s'acaba de sentir identificada amb estes qüestions, i segueix practicant el que es feia cinquanta anys enrere, pel que fa a les festes i tradicions, però d'una manera més laxa i, en definitiva, tolerant.
EliminaJo no sóc de Benidorm, però he passat moltes hores de la meua vida allí pel cole, l'institut i el conservatori. Tens tota la raó quan defineixes el pensament que es té de la gent de Benidorm. És té fins i tot en la mateixa comarca, en la Marina Baixa. Quan coneixes Benidorm més de prop te n'adones que eixa idea és errònea: he tingut la sort de coneixer-vos a vosaltres i a uns quants més que sou, diguem-ne, aborigens de Benidorm. Els que en quedeu participeu de les tradicions del vostre poble, però crec que en sou un percentatge reduït. La imatge que es dóna a l'exterior és una altra ben distinta.
ResponEliminaNo sé, jo sóc d'un poble molt diferent, però la veritat és que amb tots els anys que he passat a Benidorm m'ha costat molt sentir-me d'allí, perquè com bé dius la tolerància cap a allò aliè és tan gran que d'alguna manera s'ha acabat perdent allò propi...l'essència del poble. Només cal mirar la tolerància que hi ha cap a qualsevol llengua estrangera i la intolerància que hi ha amb el valencià. En tres anys a València em sent més d'ací que en deu a Benidorm...ja sé que és trist, però costa arelar-se.